راتا بيوتي
 

پماد سوختگي پاي نوزاد، يكي از ضروري ترين اقلام در خريد سيسموني نوزادان است. روش استفاده از آن براي نوزادان دختر و پسر نيز براي هر پدر و مادري لازم و ضروري است. اغلب نوزادان دچار سوختگي پا و التهاب ناشي از آن مي‌شوند. كودكاني كه پوست حساسي دارند بيش از ديگران دچار اين عارضه مي‌گردند. انواع پماد سوختگي نوزاد، ساخته شده از مواد طبيعي و شيميايي، در بازار موجود است تا مشكل سوختگي پاي نوزادان را برطرف كند. هنگامي كه التهابات قرمز رنگ را در ناحيه پوشك مشاهده مي‌كنيد، از اولين پمادي كه در دسترس است استفاده مي‌كنيد اما آيا با استفاده از انگشتان خود پماد را بر روي پوست نوزاد پخش مي كنيد يا از ابزار خاصي استفاده مي‌كنيد؟ آيا در هر تعويض پوشك از پماد سوختگي پاي نوزاد استفاده مي‌كنيد، يا فقط در موارد خاصي از آن بهره مي‌بريد؟ پماد سوختگي پاي نوزاد را براي دختران و پسران چگونه استفاده مي‌كنيد؟ آگاهي از روش صحيح استفاده و موارد منع مصرف پماد سوختگي پاي نوزاد بسيار اهميت دارد.


روش استفاده از پماد سوختگي پاي نوزاد

۱. انتخاب پماد سوختگي پاي نوزاد

- پماد سوختگي پاي نوزاد را بر اساس فاكتور‌هايي كه براي شما مهم است انتخاب كنيد. آيا مي‌خواهيد پماد فوق العاده موثر باشد؟ اثرات دارويي داشته باشد؟ آيا كودك به طور مرتب دچار سوختگي مي‌شود و يا به ندرت اتفاق مي‌افتد؟ ترجيح مي‌دهيد مواد سازنده آن طبيعي يا شيميايي باشد؟ آيا كودك شما آلرژي خاصي دارد؟ پرسيدن اين سوالات از خود باعث انتخاب دقيق‌تر مي‌شود.

- پماد سوختگي پاي نوزاد به عنوان مانعي در مقابل رطوبت و باكتري‌ها عمل مي‌كند. ماده تشكيل دهنده بيشتر پماد‌هاي سوختگي اكسيد روي (زينك اكسيد) است. البته ممكن است داراي لانولين، كالاندولا و آلوئه ورا نيز باشد كه همه آن‌ها طبيعي، ايمن و موثر براي پوست كودك شما هستند.

- توصيه مي‌شود از پماد‌هاي سنگين با اسانس‌هاي شيميايي و روغن‌هاي معطر براي كودكان استفاده نكنيد.

- اگر از روغن‌هاي معطر براي كودك استفاده مي‌كنيد، پيرامون ايمني آن براي مصرف نوزادان و نحوه رقيق كردن آن اطلاعات لازم را كسب كنيد.

۲. استفاده از پماد سوختگي پاي نوزاد دختر

- مهمترين چيزي كه بايد در هنگام پماد زدن به نوزادان دختر بدانيد، اين است كه هرگز نبايد چيزي وارد واژن نوزاد شود.

- پماد سوختگي پاي نوزاد براي مصرف خارجي است، يعني بايد بر روي سطح پوست استعمال شود.

- پس از تميز كردن كودك، از جلو به سمت عقب (براي جلوگيري از عفونت)، به اندازه يك نخود از پماد را با انگشتانتان بر روي التهابات پاي كودك پخش كنيد.- پماد را بر روي كشاله ران‌ها و قسمت‌هاي بيروني آلت تناسلي پخش كنيد و از تماس پماد با بخش‌هاي داخلي واژن خودداري كنيد.

- ورود پماد به واژن نوزاد ممكن است باعث ايجاد عفونت مخمري، عفونت مجاري ادراري يا ساير اختلالات دستگاه تناسلي شود.

- هم چنين به باسن نوزاد و اطراف مقعد نيز پماد بزنيد، اما مراقب باشيد پماد داخل مقعد نشود.

- ممكن است كودك در طول اين فرايند گريه كند، زيرا تماس با نقاط آسيب ديده پوست برايش دردناك است؛ بنابراين بهترين كار اين است كه به سرعت پماد را روي التهابات پخش كنيد.

- اگر التهابات پاي كودك شديد است، پس از تميز كردن، او را به آرامي خشك كنيد. كودك را بر روي يك زيرانداز ضد آب يا حوله تميز بنشانيد تا زماني را بدون پوشك سپري كند.

۳. استفاده از پماد سوختگي پاي نوزاد پسر

- اولين مسئله‌اي كه بايد در نظر بگيريد اين است كه آيا كودك ختنه شده است يا خير.

- اگر ختنه نشده است، هرگز پوست بيروني را دستكاري نكنيد. تنها به آرامي آن را با يك حركت ملايم تميز كنيد.

- اگر كودك ختنه شده است، آلت را به همان شيوه‌اي كه در بالا گفته شد، تميز كنيد و از پخش كردن پماد در نزديكي سوراخ‌هاي مجراي بالا جلوگيري كنيد.

- معمولا پسران در هنگام تعويض پوشك  ادرار مي‌كنند. هرچه زمان تعويض پوشك طولاني‌تر شود، احتمال ادرار كردن و نياز به شستشوي مجدد بيشتر مي‌شود. پس بهتر است سرعت عمل داشته باشيد.

- هنگام استفاده از پماد سوختگي براي پسران، يك دستمال بر روي آلتشان قرار دهيد، تا احتمال پاشش ادرار بر روي شما كاهش يابد.پماد را بر مناطقي كه پوست قرمز و حساس شده و كشاله ران‌ها پخش كنيد.
نكات مهم در استفاده از پماد سوختگي پاي نوزاد

- برخي از نوزادان لايه‌هاي چربي بيشتري نسبت به ديگران دارند. در هر بار تعويض پوشك، بين اين لايه‌ها را به دقت تميز كنيد و با پماد بپوشانيد تا از التهاب پوست اين نواحي جلوگيري شود.

- به ياد داشته باشيد هميشه پس از تعويض پوشك، دست‌هاي خود را با آب گرم و صابون بشوييد!

- اگر پوشك كودك به مدت طولاني تعويض نشود و يا دچار اسهال شده باشد، مستعد سوختگي پا در اثر پوشك است.

- اگر كودك مرتبا دچار التهاب در ناحيه پوشك مي‌شود، لازم است كه در هر بار تعويض پوشك از پماد سوختگي جهت پيشگيري استفاده كنيد.

- سعي كنيد دليل التهابات غير معمول را پيدا كنيد.

- استفاده از مواد شوينده قوي در شستشوي لباس نوزادان نيز باعث بروز التهابات مي‌شود. پوست نوزادان بسيار حساس است و بايستي از شوينده‌هاي ملايم و مخصوص نوزادان براي شستشوي لباس هايشان استفاده شود.

- در نظر داشته باشيد كه ممكن است كودك به مواد غذايي مصرفي، مانند محصولات لبني، گلوتن يا مواد غذايي اسيدي، آلرژي داشته باشد. در اين صورت مصرف آن‌ها موجب بروز التهابات شده و پماد‌هاي سوختگي تاثير چنداني نخواهند داشت. استفاده از پماد ممكن است مشكل را براي مدت كوتاهي برطرف كنند، اما با مصرف مجدد آن مواد غذايي، التهابات دوباره باز مي‌گردند.
موارد منع استفاده از پماد سوختگي پاي نوزاد

۱. پوست آسيب ديدهاگر پوست نوزاد خراشيده، آسيب ديده و يا در حال خونريزي است، بر روي آن هيچ گونه پماد يا روغني استفاده نكنيد. زيرا ممكن است موجب ايجاد زخم و عفونت شود.در اين شرايط بهتر است كه نوزاد را بر روي يك حوله‌اي تميز بنشانيد و تا خشك شدن و بهبود يافتن پوست آسيب ديده، نوزاد را پوشك نكنيد.

۲. عفونت مخمريحدود ۱۵ ٪ موارد خارش التهابات پوستي پاي نوزادان به علت عفونت مخمري است.در اين نوع التهابات، استفاده از پماد‌هاي سوختگي نه تنها موثر نيست، بلكه شرايط را تشديد مي‌كند.اگر كودك مبتلا به عفونت مخمري شده است، به پزشك متخصص كودكان مراجعه كنيد.


نكاتي در مورد استفاده از كهنه بچه و پيشگيري از سوختگي پاي نوزاد

آيا براي كودك خود از كهنه بچه استفاده مي‌كنيد؟- اگر كهنه بچه به درستي شسته نشود، نوزادان دچار سوختگي پا مي‌شود.

- استفاده از شوينده‌هاي لباس‌هاي معمولي در شستشوي كهنه بچه نيز موجب بروز التهابات پوستي مي‌شود.

- حتما از شوينده‌هاي مخصوص لباس‌هاي نوزادان و فاقد هر گونه نرم كننده و اسانس براي شستشو استفاده كنيد.

- اگر كودك دچار عفونت مخمري شده است، كهنه‌ها را دور بريزيد. زيرا در صورت شستشوي ناكافي، موجب بروز مجدد عفونت در كودك مي‌شود.

منبع: niniban


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۶:۴۱:۴۶ ] [ beautyexpert ] [ نظرات (0) ]

اين نكات مي تواند به عصبي ترين والدين براي اولين بار كمك كند كه در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده احساس اطمينان كنند.

دريافت كمك بعد از زايماندر اين مدت كمك بگيريد ، كه مي تواند بسيار شلوغ و طاقت فرسا باشد. در حالي كه در بيمارستان هستيد ، با متخصصان اطرافتان صحبت كنيد. بسياري از بيمارستان ها داراي متخصص تغذيه يا مشاوران شيردهي هستند كه راهنماي خريد بهترين شامپو موي سر كودك مي توانند به شما در شروع پرستاري يا شيردهي كمك كنند. پرستاران همچنين منبع بسيار خوبي براي نشان دادن نحوه نگهداري ، آروغ زدن ، تغيير و مراقبت از نوزاد هستند.
براي كمك در خانه ، ممكن است بخواهيد يك پرستار بچه ، دولا بعد از زايمان يا يك نوجوان مسئول در محل را براي مدت كوتاهي پس از زايمان به شما كمك كند. پزشك يا بيمارستان شما مي تواند به شما در يافتن اطلاعات در مورد كمك هاي خانگي كمك كند و ممكن است به سازمان هاي بهداشت خانگي مراجعه كند.
بستگان و دوستان نيز اغلب مايل به كمك هستند. حتي اگر در برخي موارد اختلاف نظر داريد ، تجربه آنها را رد نكنيد. اما اگر نمي خواهيد مهمان داشته باشيد يا نگراني هاي ديگري داريد ، در مورد ايجاد محدوديت براي بازديدكنندگان احساس گناه نكنيد.
دست زدن به نوزاد تازه متولد شدهاگر زمان زيادي را در اطراف نوزادان سپري نكرده ايد ، شكنندگي آنها ممكن است ترسناك باشد. در اينجا چند اصل براي يادآوري وجود دارد:
قبل از دست زدن به نوزاد ، دستان خود را بشوييد (يا از ضدعفوني كننده دست استفاده كنيد). نوزادان هنوز سيستم ايمني قوي ندارند ، بنابراين در معرض عفونت هستند. اطمينان حاصل كنيد كه همه كساني كه به نوزاد شما دست مي زنند دست هاي تميزي دارند.از سر و گردن نوزاد خود حمايت كنيد. هنگام حمل نوزاد سر خود را در گهواره نگه داريد و هنگام حمل كودك به صورت عمودي يا هنگامي كه كودك را دراز مي كشيد ، سر او را نگه داريد.هرگز نوزاد خود را تكان ندهيد ، چه در بازي و چه در نااميدي. لرزش مي تواند باعث خونريزي در مغز و حتي مرگ شود. اگر لازم است نوزاد خود را بيدار كنيد ، اين كار را با تكان دادن انجام ندهيد - در عوض ، پاي نوزاد خود را قلقلك دهيد يا به آرامي به گونه ها ضربه بزنيد.اطمينان حاصل كنيد كه معرفي بهترين روغن بدن كودك شما محكم روي صندلي بار ، كالسكه يا صندلي ماشين بسته شده است. هرگونه فعاليتي را كه ممكن است بيش از حد خشن يا تند باشد ، محدود كنيد.به ياد داشته باشيد كه نوزاد تازه متولد شده براي بازي هاي خشن ، مانند تكان خوردن روي زانو يا پرتاب شدن به هوا آماده نيست.پيوند و آرامش بخشپيوند ، احتمالاً يكي از لذت بخش ترين بخش هاي مراقبت از نوزاد ، در زمان حساس در اولين ساعت ها و روزهاي پس از تولد اتفاق مي افتد كه والدين با نوزاد خود ارتباط عميقي برقرار مي كنند. نزديكي فيزيكي مي تواند ارتباط عاطفي را تقويت كند.
براي نوزادان ، دلبستگي به رشد عاطفي آنها كمك مي كند ، كه بر رشد آنها در زمينه هاي ديگر مانند رشد جسمي نيز تأثير مي گذارد. يكي ديگر از راه هاي فكر كردن به رابطه ، "عاشق شدن" با فرزندتان است. كودكان از داشتن والدين يا بزرگسالان ديگري كه بدون قيد و شرط آنها را دوست دارند ، رشد مي كنند.
با گهواره زدن نوزاد خود و نوازش آرام او در الگوهاي مختلف ، پيوند را شروع كنيد. هم شما و هم شريك زندگي خود مي توانيد از اين فرصت براي "پوست به پوست" استفاده كنيد و نوزاد خود را هنگام تغذيه يا گهواره در مقابل پوست خود نگه داريد.
نوزادان ، به ويژه نوزادان نارس و كساني كه مشكلات پزشكي دارند ، ممكن است به ماساژ نوزادان پاسخ دهند. انواع خاصي از ماساژ بدن كودك با بهترين لوسيون بدن ممكن است پيوند را تقويت كرده و به رشد و نمو نوزاد كمك كند. بسياري از كتابها و فيلمها ماساژ نوزادان را پوشش مي دهند - از پزشك خود توصيه كنيد. اما مراقب باشيد - نوزادان به اندازه بزرگسالان قوي نيستند ، بنابراين كودك را به آرامي ماساژ دهيد.
نوزادان معمولاً عاشق صداهاي آوازي هستند ، مانند صحبت كردن ، غر زدن ، آواز خواندن و قوز زدن. نوزاد شما احتمالاً عاشق گوش دادن به موسيقي نيز خواهد بود. صداي جغجغه كودك و موبايل موزيكال از ديگر راه هاي خوب براي تحريك شنوايي نوزاد است. اگر كودك كوچك شما مشغول كار است ، سعي كنيد آواز بخوانيد ، شعر بخوانيد و اشعار كودكانه بخوانيد يا با صداي بلند بخوانيد و كودك را به آرامي روي صندلي تكان دهيد يا او را تكان دهيد.
برخي از نوزادان مي توانند به طور غيرمعمول نسبت به لمس ، نور يا صدا حساس باشند و ممكن است به راحتي بترسند و گريه كنند ، كمتر از آنچه انتظار مي رود بخوابند ، يا وقتي كسي با او صحبت مي كند يا برايش آواز مي خواند ، صورت خود را برگردانند. اگر در مورد كودك شما چنين است ، سطح سر و صدا و نور را پايين تا متوسط ​​نگه داريد.
قنداق كردن ، كه براي برخي از نوزادان در چند هفته اول خوب عمل مي كند ، يكي ديگر از تكنيك هاي آرامش بخش است كه والدين براي اولين بار بايد ياد بگيرند. با قنداق مناسب بازوهاي نوزاد را در نزديكي بدن نگه مي دارد در حالي كه اجازه حركت پاها را مي دهد. قنداق كردن نه تنها نوزاد را گرم نگه مي دارد ، بلكه به نظر مي رسد به اكثر نوزادان احساس امنيت و راحتي مي دهد. قنداق كردن نيز ممكن است به محدود كردن رفلكس وحشتناك ، كه مي تواند نوزاد را بيدار كند ، كمك كند.
در اينجا نحوه قنداق كردن نوزاد وجود دارد:
پتوي دريافت كننده را پهن كنيد و يك گوشه آن كمي تا شده باشد.كودك را رو به بالا روي پتو بگذاريد و سرش را بالاي گوشه تا شده قرار دهيد.گوشه سمت چپ را روي بدن بپيچيد و آن را در پشت كودك قرار دهيد و به زير بازوي راست برويد.گوشه پاييني را روي پاي كودك بالا بياوريد و آن را به سمت سر بكشيد ، اگر پارچه به صورت نزديك شد ، آن را تا كنيد. مطمئن شويد كه بيش از حد محكم دور باسن نپيچيد. باسن و زانوها بايد كمي خم شده و به سمت بيرون خم شوند. بستن بيش از حد محكم نوزاد ممكن است احتمال ديسپلازي مفصل ران را افزايش دهد.گوشه سمت راست را به دور كودك بپيچيد و آن را در پشت كودك در سمت چپ قرار دهيد. 

 

منبع: kidshealth


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ] [ ۰۴:۳۰:۳۰ ] [ beautyexpert ] [ نظرات (0) ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 9
دیروز : 4
افراد آنلاین : 2
همه : 1119
چت باکس
امکانات وب